""

Kvalitetspolicy

1. Bakgrund och syfte

Humana är ett av de största omsorgsföretagen i Norden med visionen att ”Alla har rätt till ett bra liv”. Vår kärnverksamhet är att erbjuda kvalitativ vård och omsorg samt skola och på så sätt skapa långsiktig hållbarhet både för individen och för samhället. Våra kunders och klienters hälsa och säkerhet, icke-diskriminering, personliga integritet samt skydd av barn i våra verksamheter är alltid vår högsta prioritet.

Den sociala vården och omsorgen i Norden står inför betydande utmaningar och traditionellt sett har det varit en utmaning att mäta och bedöma kvalitet och utfall. Humana vill se en förändring på detta och vill bidra till förändring och fortsatt utveckling av vård och social omsorg i Norden.

Syftet med denna policy är att fastslå principerna och styrningen av kvalitetsarbetet inom Humanas vård- och omsorgstjänster.

2. Omfattning

Policyn omfattar alla delar av och alla medarbetare i Humana-koncernen.

3. Huvudprinciper

Humana betraktar lagar, förordningar, etiska riktlinjer och andra krav som en miniminivå i arbetet med kvalitet. Humana ska också arbeta systematiskt för att analysera och agera på de krav och förväntningar som ställs av våra intressenter, vilka inkluderar kunder och klienter, anhöriga, beställare, medarbetare, ägare och investerare.

För att nå så goda resultat som möjligt för kunder och klienter är Humanas huvudprincip att vården och omsorgen ska vila på lika delar engagemang och struktur och att den ska kännetecknas av:

a) Individuella lösningar: Utgångspunkten för Humanas omsorg är alltid individens förutsättningar och behov och att kunder och klienter alltid prioriteras först. Vi värnar om självbestämmande, integritet och en hög livskvalitet för alla och anpassar lösningar efter varje individ, där delaktighet och inflytande är nyckelfaktorer.

b) Gemensam värdegrund: Vår gemensamma värdegrund är utgångspunkten i såväl den strategiska planeringen som i den dagliga kontakten med kunder, klienter och beställare. Medarbetarnas ansvarskänsla, engagemang och glädje innebär en avgörande skillnad för kvaliteten i våra tjänster.
Evidensbaserad praktik: Humana strävar efter att varje individ får behandling som har beprövad erfarenhet och/eller evidens.

c) Hög kompetens: Humana tillämpar en kompetensbaserad rekryteringsprocess och erbjuder kontinuerlig kompetensutveckling, bland annat via vår lärportal. Nöjda och kompetenta medarbetare är avgörande för att leverera högkvalitativ vård och omsorg.

4. Strategier för god och säker kvalitet

Humana ska verka för god och säker kvalitet i den egna vården och omsorgen och bidra till förändring och fortsatt utveckling av vård och social omsorg i Norden. Då verksamheten är långtgående reglerad och tillståndspliktig ser vi regelefterlevnad som grunden för kvalitetsarbetet (se policy för compliance). Därutöver arbetar vi utifrån fyra strategier för att säkerställa god och säker kvalitet i våra verksamheter: systematiskt förbättringsarbete, evidensbaserad praktik, kvalitetsmätning och redovisning, samt medarbetarnas kompetensutveckling och trivsel.

4.1 Systematiskt förbättringsarbete

Ett välfungerande arbete med systematiska förbättringar är en förutsättning för att bedriva vård och omsorg som klarar att säkra kundernas och klientens säkerhet och skydd, hälsa och integritet. Man kan säga att varje medarbetare på Humana har dubbla ansvarsområden – dels att tillhandahålla vård och omsorg, dels att aktivt bidra till förbättringen av våra arbetsmetoder genom att upptäcka, uppmärksamma och hantera eventuella problem som uppstår.

Hörnstenarna för att bedriva systematiskt förbättringsarbete inom Humana är:

a) Stark värdegrund: Alla medarbetare ska känna sig trygga med att föreslå förbättringar och att rapportera avvikelser.

b) Gemensamt ledningssystem: Ledningssystemet ska hjälpa chefer och medarbetare i form av styrdokument och metodstöd för systematiskt förbättringsarbete.

c) Etablerad avvikelserapportering: Det ska finnas robusta och väl implementerade system och rutiner för avvikelserapportering. Det ska vara lätt att göra rätt.

d) Integrerade egenkontroller och interna granskningar: Alla verksamheter ska sätta intervaller för sitt systematiska förbättringsarbete. Det ska utföras granskningar med syfte att kontrollera regelefterlevnad och att upptäcka brister som leder till förbättringar. Den centrala funktionen för compliance ska identifiera, rapportera och minimera risker för koncernen hänförliga till regelefterlevnad och att bistå med åtgärder för att reducera skador om risker har realiseras.

4.2 Arbetssätt som ger effekt

I alla delar av vår verksamhet vill vi kunna beskriva vad vi gör och att det ska bygga på aktuell evidens och beprövad erfarenhet och att säkerställa effekt av vald behandling. Humana strävar därför efter att samtliga våra verksamheter ska kunna besvara tre frågor och på tre olika nivåer gällande arbetssätt som ger effekt:

a) Strukturmål – ”Vad säger vi att vi gör?”. Varje verksamhet ska kunna presentera en beskrivning av verksamhetens erbjudande och kunnande.

b) Processmål – ”Gör vi det vi säger att vi gör?”. Denna fråga syftar till att lyfta fram de sätt och instrument vi använder för att följa upp och säkerställa att varje verksamhet levererar enligt sina löften och åtaganden. I detta fall används olika verksamhetssystem för att följa upp rutiner, struktur och andra tagna mål.

c) Effektmål – ”Gör vi någon skillnad?” I denna fråga finns ambitionen att så långt det är möjligt försöka mäta om våra insatser och interventioner gör skillnad för de vi möter i vårt arbete. Denna nivå antyder också huruvida vi har rätt kompetens eller om vi behöver ny eller annan kompetens för våra olika uppdrag.

4.3 Kvalitetsmätning och transparent kvalitetsredovisning

Vi ser kvalitetsmätningar som centrala för att bedöma hur väl vården och omsorgen uppfyller krav och förväntningar på hög kvalitet, samt för att identifiera förbättringsområden. Vi arbetar både med direkta och indirekta kvalitetsmål och -mått, och eftersträvar att öka antalet resultatmått.
Vi anser att öppenhet och transparens är en nyckel till kunskapsspridning som i sin tur är en viktig kvalitetshöjande faktor. Vi kommunicerar därför resultaten av våra kvalitetsmätningar öppet och regelbundet och är transparenta kring de allvarliga avvikelser vi har.

4.4 Medarbetarnas kompetensutveckling och trivsel

Vi vet att medarbetarnas kompetens och trivsel på arbetet har en direkt effekt på kvaliteten i omsorgen. För att kunna ge våra kunder och klienter så god vård och omsorg som möjligt är ett av Humanas strategiska koncernmål att vara en attraktiv arbetsgivare och förstahandsvalet för alla som arbetar med omsorg i Norden. För att nå dit satsar vi på att skapa en organisation med en stark värdegrund präglad av inkludering och mångfald, som erbjuder medarbetarna trygghet, god arbetsmiljö, bra ledarskap och kompetensutveckling.

4.5 Mål och mått

För att utvärdera strategierna bakom vårt kvalitetsarbete har vi satt såväl indirekta som direkta kvalitetsmål och -mått, som vi utvärderar på kvartalsbasis. Vi arbetar också med att mäta den direkta effekten av omsorgsinsatserna, i form av så kallade sociala utfallsmått. Humanas ambition är att över tid utveckla och utvidga arbetet med sociala utfallsmått som blir en naturlig del av nordisk omsorg generellt.

5. Lednings- och avvikelsehanteringssystem

Humana har ett ledningssystem för hållbar utveckling med de fyra perspektiven kvalitet/säkerhet/miljö/arbetsmiljö med ekonomi som det grundläggande perspektivet.

Ledningssystemet är processtyrt med ständigt fokus på förbättringar och mäter kontinuerligt hur effektiva våra processer är samt hur vi når målen gentemot våra kunder och klienter. Vårt koncerngemensamma ledningssystem ska fungera som ett arbetsverktyg i det dagliga arbetet och vara ett stöd både för den enskilde medarbetaren och på en övergripande nivå.
Humana har också system för rapportering och hantering av avvikelser som täcker alla Humans verksamheter.

6. Kvalitetscertifiering

Humanas kvalitetsarbete ska möta förväntningar och krav hos externa intressenter. Detta innebär ofta att utpekade delar inom Humana ska omfattas av erkända kvalitetsledningssystem, till exempel ISO 9001 eller motsvarande, vilket innebär att kvalitetsledningssystemet ska leva upp till vissa krav vad gäller struktur, organisation och processer för att kunna planera, genomföra, följa upp och förbättra det löpande kvalitetsarbetet. Delar av Humanas verksamhet är kvalitetscertifierade enligt ISO 9001 och ISO 14001. Det betyder att de har ett godkänt kvalitets- och miljöledningssystem som har certifierats av en särskilt utsedd oberoende revisor.

7. Roller och ansvar

Ansvaret för Humanas kvalitetsarbete fördelas enligt följande:

7.1 Styrelsen i Humana AB

Humanas styrelse ansvarar för att tillse att Humana-koncernen har lämpligt kvalitetsarbete, inklusive erforderliga policyer, styrdokument och processer för detta. Styrelsen ska vid minst ett möte årligen behandla denna policys efterlevnad, föreslå eventuella förändringar samt behandla och godkänna den årliga kvalitets- och efterlevnadsrapporteringen.

7.2 Koncern-vd

Humanas koncern-vd ansvarar för att det finns en kvalitetspolicy som är anpassad för koncernens verksamhet och som fastställer Humanas målsättning och inriktning för koncernens kvalitetsarbete. Koncern-VD ansvarar också för att det finns tillräckliga resurser och kunskap i koncernen för att kunna bedriva ett effektivt kvalitetsarbete. Koncern-VD informerar styrelsen om policyn och rapporterar uppföljning och resultat minst en gång per år.

7.3 Landschefer

Humanas landschefer ansvarar för implementeringen av denna policy i sina respektive länder, inklusive att tillse att väsentliga data för landet som ska ingå i koncernredovisningen kan samlas in och rapporteras. Varje land deltar i det löpande kvalitets- och efterlevnadsarbetet och samordnar med övriga länder.

7.4 Head of quality & compliance

Humanas Head of quality & compliance ansvarar för att utveckla, samordna och följa upp koncernens kvalitetsarbete och stödja landscheferna i implementeringen av denna policy, inklusive att erbjuda utbildningar och sprida kunskap och goda exempel. Head of quality & compliance leder även arbetet i koncernens kvalitets- och efterlevnadsgrupp, förbereder förslag till beslut i koncernledningen samt koordinerar arbetet med koncernens rapportering.

7.5 Ländernas organisationer för kvalitet och compliance

Ländernas organisationer för kvalitet och compliance stödjer verksamheterna och medarbetarna i kvalitetsarbetet.

7.6 Ansvariga för enskilda verksamheter

Ansvariga för enskilda verksamheter ska tillse att deras medarbetare tar del av och arbetar efter principerna i denna policy. Härutöver säkerställer den som ansvarar för verksamheten också att medarbetarna får tillgång till specifika instruktioner, rutiner och andra former av praktisk handledning och utbildning som de behöver som stöd i det dagliga kvalitetsarbetet.

7.7 Medarbetare i koncernen

Humanas medarbetare spelar en central roll i vårt kvalitetsarbete. Genom att följa våra riktlinjer och aktivt söka ny kunskap säkerställer vi att våra tjänster håller högsta kvalitet. Varje medarbetare, oavsett roll, bidrar till att vi når våra mål genom både stora förändringar och små, dagliga förbättringar

8. Löpande förbättringar och eventuella avvikelser

Samtliga medarbetare uppmuntras att lyfta upp goda idéer och förslag på förbättringar inom kvalitetsområdet och att uppmärksamma eventuella avvikelser eller missförhållanden. Detta kan göras till närmaste chef eller i kanaler avsedda för avvikelserapportering.

Överträdelser av denna policy ska rapporteras till Humanas Head of quality & compliance eller till visselblåsarfunktionen som nås genom www.humana.se vilket ger medarbetare en möjlighet att anonymt rapportera allvarliga missförhållanden.

9. Uppföljning och utvärdering

Koncern-vd är ytterst ansvarig för uppföljning av denna policy samt att utfallet rapporteras till styrelsen minst årligen. Head of quality & compliance ansvarar för att policyn ses över minst årligen, samt vid behov uppdateras.

10. Andra relevanta styrdokument och instruktioner

Respektive land inom Humana är ansvarigt för att det finns relevanta styrdokument och instruktioner som reglerar arbetet med kvalitet och compliance inom landet.

Policyn godkändes av styrelsen i Humana AB den 22 oktober 2024.