För att mäta, följa upp och stärka kvaliteten i alla verksamheter använder Humana sedan 2017 styrmodellen Humana Quality Model. Modellen bygger på två dimensioner: Humana Quality Index, HQI, som är ett sammanfattande kvalitetsmått för koncernen, och uppföljning av individuella planer, som är till för att säkerställa uppfyllelse av enskilda kunders och klienters mål.
För att främja ständig utveckling är Humana noga med att öppet kommunicera
kvalitet och avvikelser både internt och externt. Sedan 2019 redovisas kvaliteten på omsorgen i kvartalsvisa kvalitetsrapporter på vår webbplats
Vi gör det för att vi är övertygade om att kvalitet ska mätas och följas upp. Vårt arbetssätt bidrar till att utveckla våra verksamheter och att ständigt ha hög kvalitet i fokus. Att presentera uppföljningen offentligt bidrar också till en ökad transparens och vi hoppas att fler följer i våra fotspår.
Kvalitetsdirektör
Eva Nilsson Bågenholm