Från och med i år presenterar vi inom Humana vår kvalitetsredovisning kvartalsvis här på vår webb. Kvalitetsredovisningen bygger på Humana Quality Model, HQM, som består av åtta kvalitetsindikatorer som du kan läsa mer om här.
Vi gör detta för att vi är övertygade om att kvalitet ska mätas och följas upp. Vårt arbetssätt bidrar till att utveckla våra verksamheter och att ständigt ha hög kvalitet i fokus. Att presentera uppföljningen offentligt bidrar också till en ökad transparens och vi hoppas att fler följer i våra fotspår.
Kvalitetsdirektör
Eva Nilsson Bågenholm
Humana Quality Index, HQI
HQI för koncernen kvartal 4 har minskat en enhet sedan kvartal 3 beroende en mindre nedgång kundnöjdhet i Individ och familj och i Finland. I äldreomsorgen har den däremot ökat och når fantastiska 88! Under Q4 har 8 Lex Sarah och tre Lex Maria anmälts till IVO. Alla Lex Sarah och Lex Maria presenteras här på Humanas webb.
Flera av indikatorerna varierar under året och därför kan det vara svårt att direkt göra jämförelse med HQI för ett helt år.
Individuella planer
För alla kunder och klienter är det viktigt att det upprättas en individuell plan, i Sverige kallad genomförandeplan. Vi mäter andelen kunder/klienter som har en individuell plan som är upprättad och uppföljd enligt planering.
Andel individuella planer har ökat rejält i både Individ och familj och i Personlig assistans vilket är positivt. Personlig assistans når nu sitt högsta värde hittills för individuella planer. Den individuella planen med dess mål är grunden i kvalitetsarbetet och vi arbetar aktivt för att vi ska nå vårt långsiktiga mål.
Personuppgiftsincidenter
Alla som kommer i kontakt med Humana ska känna sig trygga med att deras personuppgifter är säkra hos oss. Vi är öppna med vilka uppgifter vi behandlar, och varför, läs mer om GDPR hos Humana.
Under kvartal 4 har inga personuppgiftsincidenter rapporterats till Datainspektionen i något av våra fyra länder.