Per Granath ny ledamot i Vårdföretagarna Almegas styrelse

2011-05-05 12:00

På Vårdföretagarnas årsmöte igår invaldes Per Granath, koncernchef för Humana, till styrelsen för Vårdföretagarna Almega.

Humana koncernen är sedan tidigare representerade i Vårdföretagarnas styrelse för branschen personlig assistans genom Zeinab Daugaard, som ingår i Humanas koncernledning.

Vårdföretagarna är en arbetsgivar- och intresseorganisation för vårdgivare som bedriver vård och omsorg i privat regi oavsett driftform. Drygt 2000 företag med över 62 000 årsanställda är medlemmar. Vårdföretagarna arbetar för ökad valfrihet och mångfald inom vård och omsorg och tydliggör den privat drivna vårdens betydelse för samhället. Vårdföretagarna ingår i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv.

Per Granath, koncernchef för Humana AB, förklarar sitt engagemang för nya uppdraget:

– Det känns stimulerande att få möjlighet att bidra till branschens fortsatta utveckling. Humana är idag ett av de ledande privata svenska vård- och omsorgsföretagen och vi är en av de största medlemmarna i Vårdföretagarna. Det känns naturligt att vi nu kliver fram och tar del i det gemensamma ansvaret att flytta fram positionerna för privat företagande inom branschen. Att privata företag skapar ökad samhällsnytta genom att leverera mer och bättre vård & omsorg för samma pengar som de offentligt drivna alternativa utförarna, är de flesta överens om idag. Men vi är bara i början av utvecklingen och det mesta är fortfarande ogjort.

Humana har under 10 år gjort sig känd som en operatör som fokuserar på att skapa ökad livskvalitet för våra kunder. Genom vårt engagemang i Vårdföretagarna hoppas vi bland annat kunna skapa ett ökat intresse för vad vård och omsorg egentligen handlar om, det vill säga att skapa högsta möjliga livskvalitet för så många människor som möjligt. Valfriheten är fundamental för att detta ska förverkligas och min förhoppning är att vi så småningom får uppleva att alla människor i behov av vård och omsorg inom alla verksamhetsområden får möjlighet att välja ett privat alternativ, om de så önskar.