Humana förvärvar Nygårds Vård Gotland AB

2016-04-01 14:00

Humana, marknadsledare i Sverige inom individ- och familjeomsorg och personlig assistans, förvärvar Nygårds Vård Gotland AB (Nygårds).

Nygårds som nu förvärvas bedriver, med tillstånd från Socialstyrelsen, boende med särskild service för vuxna med psykisk funktionsnedsättning och tar emot personer med placering enligt Socialtjänstlagen, Hälso- och sjukvårdslagen samt bedriver öppen psykiatrisk tvångsvård samt öppen rättspsykiatrisk vård.

Förvärvet av Nygårds innebär att Humana Individ & Familj nu även finns representerade på Gotland, sedan tidigare bedriver Humana personlig assistans på Gotland. Med utgångspunkt i Nygårds väl etablerade och välrenommerade verksamhet får Humana nu förtroendet att utveckla denna vidare så att fler människor med behov av stöd får möjlighet till ett bättre liv. Nygårds som startades 1991 har 15 platser, ca 12 anställda och omsätter drygt 12 miljoner.

Ägarbytet innebär inga förändringar för verksamhet eller personal, och Nygårds, som är en viktig arbetsgivare för denna del av Gotland, kommer fortsatt att verka i Garda. Nuvarande ägare, Agneta och Conny Hörnsten, finns kvar i verksamheten under en överlämningsperiod.

– Vi är både stolta och glada över att vi kan sälja vårt fina vårdföretag till just Humana, som vi känner stort förtroende för. Vi är övertygade om att den nya ägaren kan förvalta och utveckla verksamheten på ett positivt sätt – för de boende, för personalen och därmed också för Nygårds uppdragsgivares räkning, säger Agneta och Conny Hörnsten. Vi gillar särskilt att vi lyckats locka en så kompetent, inarbetad och aktad vårdkoncern att ta steget över till Gotland och landsbygden! Vi hoppas naturligtvis på märkbara spår av det framöver.

– Vi välkomnar Nygårds till Humana-familjen, säger Claus Forum affärsområdeschef Individ och familj. Vi ser fram emot att tillsammans med Nygårds ytterligare utveckla vår verksamhet för vuxna med behov av särskilt stöd. Vi delar gemensamma värderingar och har en samsyn på hur god och utvecklande vårdverksamhet ska bedrivas, något som förenar alla inom Humana Individ och familj.

Claus Forum, Humana Individ & Familj, tel. 070-514 39 55
Agneta och Conny Hörnsten, Nygårds, tel. 0704-94 75 66 och 0705-50 93 67

Humana är ett ledande nordiskt omsorgsföretag som erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreomsorg och bostäder med särskild service enligt LSS. Humana har 14 000 engagerade medarbetare i Sverige och Norge som utför omsorgstjänster till över 7 000 människor. Vi arbetar efter visionen ”Alla har rätt till ett bra liv”. 2015 uppgick rörelseintäkterna till 5 655 MSEK. Humana är börsnoterat på Nasdaq Stockholm sedan 2016 och har huvudkontor i Stockholm. Läs mer om Humana på humana.se eller humanagroup.se