Humana vinner kvalitetsupphandling av äldreboende i Stockholm

2017-05-31 14:42

Efter att ha lämnat det bästa anbudet i Stockholm stads kvalitetsupphandling har Humana fått förtroendet att driva äldreboendet Åsengården i Hägersten.

Åsengården ligger centralt på Hägerstensåsen, nära affärer och kommunikationer. Boendet är litet och gemytligt med 29 lägenheter i ljusa lokaler. Åsengården är ett boende för personer med demenssjukdom. I uppdraget ingår att tillhandahålla vård, omsorg, rehabilitering och service till kunderna.

- Humana har en stark värdegrund. Vår vision är att alla har rätt till ett bra liv. Detta gäller även våra äldre. Jag ser vår vinst i den kvalitetsupphandling som Stockholms stad har gjort som ett tecken på att vår värdegrund håller, säger Eva-Lotta Sandberg, Affärsområdeschef Äldreomsorg inom Humana.

Staden har medvetet valt att äldreomsorg ska upphandlas med kvalitet i fokus. Humana ser detta som positivt och hoppas kunna vara med och kvalitetskonkurrera om fler äldreboenden i såväl Stockholm som övriga Sverige.

Fakta:

Stockholm stad bedömde att Humana lämnat det bästa anbudet i en upphandling som helt fokuserade på kvalitet. Ersättningsnivån var given från början. Övertagandet sker senare i år och kommer att ske i nära samarbete med staden och fackliga parter. Humana kommer nu att inleda arbetet med att tillsammans med staden informera boende, närstående och personal.

För mer information kontakta:

Eva-Lotta Sandberg | Affärsområdeschef Äldreomsorg

Eva-Lotta.Sandberg@humana.se

Tel dir: 08-599 299 09

Mobil:070-733 88 55

Humana är ett ledande nordiskt omsorgsföretag som erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreomsorg och bostäder med särskild service enligt LSS. Humana har cirka 16 000 engagerade medarbetare i Sverige, Norge och Finland som utför omsorgstjänster till över 9 000 människor. Vi arbetar efter visionen ”Alla har rätt till ett bra liv”. 2015 uppgick rörelseintäkterna till 6 362 MSEK. Humana är börsnoterat på Nasdaq Stockholm sedan 2016 och har huvudkontor i Stockholm. Läs mer om Humana på www.humana.se eller corporate.humana.se