Humana slutför förvärvet av verksamheten i Assistans för dig

2022-06-01 14:54

Humana har slutfört förvärvet av verksamheten i Assistans för dig. Genom förvärvet stärker Humana sin position som den ledande assistansanordnaren i Sverige.

Efter att konkurrensverket, godkände förvärvet av verksamheten i Assistans för dig (se tidigare pressmeddelanden 11 maj samt 20 maj, 2022) har Humana AB förvärvat verksamheten i bolaget. Den totala köpeskillingen uppskattas till 151 Mkr. Betalningen fördelas på en initial köpeskilling om 20 Mkr på kassa och skuldfri basis, samt två tilläggsköpeskillingar baserade på rörelseresultatet för vardera åren 2022 och 2023. Merparten av köpeskillingen erläggs vid det sista betalningstillfället. Förvärvet finansieras med befintlig kassa.

Genom förvärvet av verksamheten i Assistans för dig stärker Humana sin position som ledande assistansaktör i Sverige. Den ökade volymen innebär bättre möjligheter att leverera bra omsorg och hög kvalitet.

- Vi är otroligt glada över att kunna välkomna Assistans för dig till Humana. Tillsammans ska vi utveckla vårt erbjudande och ta vara på de möjligheter och synergier som uppstår genom en gemensam plattform. Som en ledande och ansvarstagande aktör på den svenska assistansmarknaden är hög kvalitet och att vara en attraktiv arbetsgivare grundläggande. Det är även våra viktigaste konkurrensmedel så vi kan fortsätta växa och därmed hjälpa ännu fler till ett bra liv, säger Andreas Westlund, chef för affärsområdet Personlig assistans på Humana.

Assistans för dig kommer att inkluderas i Humanas räkenskaper från och med den 1 juni 2022. Helårsintäkterna uppgår till cirka 600 miljoner kronor och bolaget har cirka 2000 anställda.

För mer information vänligen kontakta:

Andreas Westlund, affärsområdeschef Humana Personlig assistans, 070-712 30 20, andreas.westlund@humana.se

Ewelina Pettersson, ansvarig investerarrelationer, 073-074 79 12, ewelina.pettersson@humana.se

Humana är ett ledande nordiskt omsorgsföretag som erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreomsorg och bostäder med särskild service enligt LSS. Humana har 18 000 engagerade medarbetare i Sverige, Norge, Finland och Danmark som utför omsorgstjänster till 9 000 människor. Vi arbetar efter visionen ”Alla har rätt till ett bra liv”. 2021 uppgick rörelseintäkterna till 8 188 Mkr. Humana är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och har huvudkontor i Stockholm. Läs mer om Humana på https://www.humanagroup.se/