1. Start
  2. Press
  3. Pressmeddelanden
  4. Humana vässar kvalitetsarbetet – för att stärka verksamheterna och förebygga allvarliga händelser

Humana vässar kvalitetsarbetet – för att stärka verksamheterna och förebygga allvarliga händelser

Humana introducerar ett nytt och förbättrat kvalitetsindex (Humana Quality Index) för koncernen. Med fler relevanta mätområden än tidigare täcker vi in ytterligare viktiga aspekter av hur vi bedriver vår omsorg. Allt för att stärka Humanas verksamheter, förebygga allvarliga händelser och ge ett mervärde till våra uppdragsgivare. 

– Som en av de största omsorgsaktörerna i Norden har vi en skyldighet att bidra till att standarden inom omsorgen ökar. För att uppnå detta krävs det att vi vässar vårt kvalitetsarbete ytterligare och därför satsar vi mer på forskning, analys och uppföljning. Det nya kvalitetsindexet är en viktig del i vårt utvecklingsarbete, säger Johanna Rastad, vd och koncernchef för Humana.
– Att mäta ger i sig inte förbättring, men det är en absolut förutsättning för att veta var förbättringar behövs. Med ett nytt Humana Quality index tar vi ett stort kliv i rätt riktning. Det nya indexet gör det möjligt att komma närmare resultatet för den enskilde och så småningom kan vi få fram fler resultatmått, vilket är ett viktigt syfte med denna förändring, säger Humanas kvalitetsdirektör Eva Nilsson Bågenholm.
Humana har sedan 2017 mätt och redovisat kvalitet enligt en egen kvalitetsmodell och ett eget kvalitetsindex; Humana Quality Index, HQI. Introduktionen av HQI har varit av stort värde för Humana eftersom det gett möjlighet att följa upp omsorgstjänsternas kvalitet. För att ytterligare vässa kvalitetsuppföljningen och förbättra insatsen för den enskilde har Humanas kvalitetsorganisation det senaste året utvecklat uppföljningen och tagit fram ett nytt HQI som omfattar fler och bättre indikatorer. 
Det nya HQI består av tolv indikatorer (jämfört med sju tidigare) och täcker därmed in fler aspekter. Alla indikatorerna reflekterar relevanta och kritiska delar i kvalitetsarbetet och tillsammans ger de en bra bild av kvaliteten i verksamheterna. Det nya indexet introduceras första kvartalet 2022. 
Här kan du läsa mer om Humanas kvalitetsarbete och det nya kvalitetsindexet (HQI): 
https://www.humanagroup.se/kvalitet/humana-quality-model  
För mer information kontakta:
Patrik Silverudd, presschef Humana 
patrik.silverudd@humana.se
0766-112 111 
Det här mäter Humanas kvalitetsindex HQI: 

+---------------------------+--------------------------------+
|Vad vi vill uppnå (syfte)  |Vad vi mäter    |
+---------------------------+--------------------------------+
|1. Nöjda kunder och |Nöjd kundindex   |
|klienter    | |
+---------------------------+--------------------------------+
|2. Rätt stöd, vård eller |Andel uppföljda individuella |
|insats till kunder och |planer  |
|klienter  | |
+---------------------------+--------------------------------+
|3. En säker tjänst |Antal kritiska avvikelser som |
|levererad  |rapporteras till myndighet    |
+---------------------------+--------------------------------+
|4. Leverans i enlighet med |Andel av myndighetsinspektioner |
|lagstiftning    |som ger allvarliga |
| |anmärkningar   |
+---------------------------+--------------------------------+
|5. Säkerställa systematiskt|Andel avvikelser som upprepas   |
|lärande   | |
+---------------------------+--------------------------------+
|6. Korrekt hantering av |Andel personuppgiftsincidenter |
|personuppgifter   |som rapporteras till myndighet  |
+---------------------------+--------------------------------+
|7. Nöjda medarbetare   |Nöjd medarbetarindex   |
+---------------------------+--------------------------------+
|8. Medarbetarnas välmående |Sjukfrånvaro   |
|och hälsa   | |
+---------------------------+--------------------------------+
|9. Säker arbetsmiljö    |Antal tillbud och arbetsskador |
| |som anmäls till myndighet  |
+---------------------------+--------------------------------+
|10. Kontinuerlig |Andel medarbetare som genomfört |
|kompentensutveckling   |utbildning i lärportalen  |
+---------------------------+--------------------------------+
|11. Högkvalitativa | Kvalitativ uppföljning av varje|
|utbildningar   |utbildning    |
+---------------------------+--------------------------------+
|12. Medarbetare bidrar till| Antal förbättringsförslag  |
|verksamhetsutveckling   | |
+---------------------------+--------------------------------+

Relaterade filer