Kontaktuppgifter

IR-kontakt

Ewelina Pettersson

A woman sitting on a bench
  • 2001: Humana grundas. Bolaget heter då Assistansia och affärsidén är att tillhandahålla högkvalitativa tjänster inom personlig assistans. Humana växer snabbt och blir ett av de första stora privata assistansbolagen. 
  • 2008: Argan Capital går in som majoritetsägare i Humana.Efter detta fortsätter Humana att växa inom personlig assistans samtidigt som bolaget expanderar sin verksamhet till att omfatta segmenten individ- och familjeomsorg, äldreomsorg samt bostäder med särskild service för individer med funktionsnedsättning. Expansionen sker både organiskt och genom förvärv.
  • 2010: Humana expanderar sin verksamhet till att även omfatta äldreomsorg genom förvärvet av Avesina Äldreomsorg. 
  • 2011: Humana expanderar sin verksamhet till att även omfatta individ- och familjeomsorg genom förvärvet av Baggium Vård och Behandling. 
  • 2011: Namnet Humana lanseras.
  • 2014: Humana etablerar sig i Norge genom förvärvet av INOM – Innovativ Omsorg i Norden AB.
  • 2016: I mars börsnoteras Humana på Nasdaq Stockholm.
  • 2016: Humana etablerar sig i Finland genom förvärvet av Arjessa Oy. Förvärvet innebär att Humana får en ledande position på den finländska individ- och familjeomsorgsmarknaden.
  • 2016: Humana stärker sin närvaro i Norge genom förvärvet av KOA-Gruppen.  
  • 2018: Humana etablerar sig i Danmark genom förvärvet av StøtteCompagniet Aps, en mindre öppenvårdsverksamhet inom individ- och familjeomsorg.
  • 2019: Investeringsbolaget Impilo Care AB går in som ny huvudägare i Humana.
  • 2019: Humana stärker sin närvaro i Finland genom förvärvet av omsorgsbolaget Coronaria Hoiva Oy, som utöver individ- och familjeomsorg även bedriver äldreomsorgsverksamhet. 
  • Genom åren förvärvar Humana, i tillägg till de större strategiska förvärven, ett stort antal mindre bolag. Dessa bidrar till att Humana i dag kan erbjuda ett brett utbud av högkvalitativa omsorgstjänster och i dag besitter en mycket bred och hög kompetens. De förvärvade verksamheterna har ofta haft en lång historik inom sin nisch, där man som bolag har levererat högkvalitativa omsorgstjänster i många år, som mest över 40 år, innan Humana blev ägare. 
  • Även om Humana genom åren genomför många förvärv präglas Humanas samtliga verksamheter, oavsett segment, hela tiden av ett starkt fokus på organisk tillväxt genom etablering av verksamheter i egen regi och baserat på fritt kundval.