Förvärv av Pienryhmäkoti Puolenhehtaarin Metsä Oy stärker individ- och familjeomsorgen  inom Arjessa, en del av Humana

2016-12-22 09:24

Arjessa, en av Finlands ledande utförare av individ- och familjeomsorg, har förvärvat Pienryhmäkoti Puolenhehtaarin Metsä Oy (PHM) med verksamhet i regionen Uusimaa (Nyland), genom ett avtal som signerades den 21 december 2016. Pienryhmäkoti Puolenhehtaarin Metsä erbjuder psykosocial vård och behandling för barn och unga. Företaget har en enhet i Nummela, Vihti, och en enhet i Muijala, Lohja. Puolenhehtaarin Metsä (“Sjumilaskogen”) började sin verksamhet i 2008.

Detta förvärv stärker Arjessas ställning som nationell omsorgsutförare och expert inom sitt kompetensområde och det kompletterar Arjessas befintliga utbud av sociala omsorgstjänster för barn och unga, särskilt i den viktiga regionen Nyland. Denna förändring i ägarskap har ingen påverkan på klienter, ledning eller personal hos Puolenhehtaarin Metsä, vars verksamhet kommer att fortsätta som förr.

“Vi är mycket glada att kunna införliva Pienryhmäkoti Puolenhehtaarin Metsä in i Arjessa-gruppen. Puolenhehtaarin Metsä är ett företag med mycket gott rykte och vi är imponerade över deras verksamhet som håller hög kvalitet och utgår från klienternas individuella behov. Vi tycker att det är ett naturligt komplement till Arjessa-gruppen” säger Pasi Kohtala, vd för Arjessa.

“Vi är mycket nöjda med detta samgående och ser fram emot att fortsätta det meningsfulla arbetet som Pienryhmäkoti Puolenhehtaarin Metsä Oy utför. De värderingar vi delar med Arjessa utgör ett starkt utgångsläge för tjänster med hållbarhet och hög kvalitet. Vi har en gemensam målsättning att utveckla Puolenhehtaarin Metsäs verksamhet även i framtiden” säger Terhi Blomberg, operativ chef hos Pienryhmäkoti Puolenhehtaarin Metsä.

Arjessa-gruppen, med cirka 800 medarbetare, är en av de ledande aktörerna i Finland inom Individ- och familjeomsorg. Arjessa är sedan 2016 en del av Humana och utgör Humanas finska verksamhetsdel. L

Pasi Kohtala, vd, Arjessa Group, tel. +358 50 571 9112, pasi.kohtala@arjessa.com

Rasmus Nerman, vd och koncernchef Humana, tel. +46 70 828 18 60, rasmus.nerman@humana.se

Humana är ett ledande nordiskt omsorgsföretag som erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreomsorg och bostäder med särskild service enligt LSS. Humana har fler än 16 000 engagerade medarbetare i Sverige, Norge och Finland som utför omsorgstjänster till över 8 000 människor. Vi arbetar efter visionen ”Alla har rätt till ett bra liv”. 2015 uppgick rörelseintäkterna till 5 655 MSEK. Humana är börsnoterat på Nasdaq Stockholm sedan 2016 och har huvudkontor i Stockholm. Läs mer om Humana på humana.se eller humanagroup.se