Humana säljer delar av sitt fastighetsbestånd

2019-07-12 08:00

Humana har ingått avtal med Samhällsbyggnadsbolaget i Norden om en försäljning av 37 näringsfastigheter i Finland, Sverige och Norge. Värdet på fastighetsportföljen, som överlåts genom en sale-and-leaseback affär, uppgår till 468 miljoner kronor.

För att frigöra kapital för framtida investeringar och för att stärka balansräkningen har Humana ingått avtal om försäljning av en stor del av nuvarande fastighetsbestånd till Samhällsbyggnadsbolaget i Norden, SBB. Att bygga och utveckla omsorgsboenden för att sedan sälja av dem är en del av Humana’s fastighetsstrategi. Detta är den tredje sale-and- leaseback-affären som Humana gör.

Försäljningen omfattar 30 näringsfastigheter i Finland, fem i Sverige och två i Norge, motsvarande totalt 22 428 kvadratmeter yta, och består av moderna omsorgsboenden för äldre, personer med långvariga funktionshinder och barn, unga och vuxna i behov av vård och omsorg. Avtalet innebär att Humana säljer fastigheterna och samtidigt ingår avtal med SBB om att hyra fastigheterna.

Den genomsnittliga avtalslängden på hyresperioden för fastigheterna är 14,2 år och den tillkommande årliga hyreskostnaden uppgår till 32 Mkr, där 73 procent avser de finländska fastigheterna, 21 procent de svenska och 6 procent de norska.

Värdet på fastighetsportföljen uppgår till 468 Mkr. Överlåtelse av befintliga fastigheter sker under första halvan av juli 2019. Pågående byggnationer överlåts när fastigheterna är färdigställda, vilket beräknas bli senast under andra kvartalet 2020.

̶  Affären innebär att vi stärker vår kassa och säkerställer att vi kan fortsätta investera i vår kärnverksamhet, högkvalitativa omsorgstjänster, säger Ulf Bonnevier, vice vd och CFO på Humana.

Ulf Bonnevier, vice vd och CFO, 070-164 73 17, ulf.bonnevier@humana.se
Anna Sönne, chef investerarrelationer, 070-601 48 53, anna.sonne@humana.se

Humana är ett ledande nordiskt omsorgsföretag som erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreomsorg och bostäder med särskild service enligt LSS. Humana har cirka 16 000 engagerade medarbetare i Sverige, Norge, Finland och Danmark som utför omsorgstjänster till 9 000 människor. Vi arbetar efter visionen ”Alla har rätt till ett bra liv”. 2018 uppgick rörelseintäkterna till 6 725 MSEK. Humana är börsnoterat på Nasdaq Stockholm sedan 2016 och har huvudkontor i Stockholm. Läs mer om Humana på humana.se eller humanagroup.se