Humana mest hållbara vård- och omsorgsaktör – igen!

2022-03-17 09:35

Humana har utsetts till det mest hållbara varumärket i kategorin för vård- och omsorgsaktörer i Sverige 2022. Det är för tredje året i rad som Humana toppar rankningen, som baseras på den största oberoende varumärkesundersökningen inriktad på hållbarhet i Europa, Sustainable Brand Index.

— Humanas existensberättigande handlar om att bidra till en bättre samhällsutveckling genom hållbarhet på individ- och samhällsnivå. Naturligtvis blir vi därför glada, att för tredje året i rad, uppmärksammas som branschens högst rankade varumärke inom hållbarhet i Sverige. Det är ett kvitto på att vårt arbete når ut även utanför företaget, säger Johanna Rastad, vd och koncernchef på Humana.

Humanas övergripande målsättning handlar om social hållbarhet i samhället och våra verksamheter styrs utifrån en hållbar strategi, där kvalitet, attraktivitet som arbetsgivare, lönsam tillväxt och samhällsansvar, liksom en stark värdegrund, står i fokus.

Det viktigaste är att våra kunder och klienter får bästa tänkbara omsorg varje dag. Att Humana som varumärke har så högt förtroende bland konsumenter är väldigt glädjande och ger energi att fortsätta arbeta i samma positiva riktning, säger Maria Jansson, hållbarhetsansvarig på Humana.

Rankningen Sustainable Brand Index genomförs av insiktsbyrån SB Insight och är en storskalig varumärkesundersökning som mäter konsumenters kännedom och attityd till ett varumärke utifrån hållbarhet. Undersökningen, som genomförts årligen sedan 2011, omfattar över 1500 varumärken, 35 branscher och åtta länder och bygger på 70 000 konsumenternas omdömen om varumärkena och hur de uppfattas ta miljöansvar och socialt ansvar.

Läs mer om Humanas hållbarhetsarbete och håll utkik efter Humanas års- och hållbarhetsredovisning för 2021 som publiceras i början av april.

Läs mer om Sustainable Brand index

Maria Jansson, hållbarhetsansvarig Humana,
073-066 04 10, maria.jansson@humana.se

Patrik Silverudd, presschef Humana